وکیل ملکی، الزام به تنظیم سند، تصرف عدوانی

بهترین وکیل ملکی و تصرف عداونی در گروه وکلای آریا دادیار

وکیل ملکی، الزام به تنظیم سند، تصرف عدوانی

بهترین وکیل ملکی و تصرف عداونی در گروه وکلای آریا دادیار

مشاوره حقوقی اعمال تجارتی تبعی

پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۴۹ ب.ظ

اعمال تجارتی تبعی: اعمال تجارتی تبعی بند های دهگانه ماده ی 2 قانون تجارت، اعمال تجارتی ذاتی می باشد. اعمال تجارتی تبعی نیز وجود دارد که در این قسمت به توضیح آنها می پردازیم:


برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره حقوقی موسسه ما بهره مند شوید. کافیست که با ما تماس حاصل فرمایید. ما بهترین وکیل پایه یک دادگستری را برای مشاوره حقوقی و به ثمر رساندن پرونده های حقوقی،خانوادگی، کیفری و … شما، در اختیارتان قرار خواهیم داد.

اعمال تجارتی تبعی

اعمال تجارتی تبعی در بند های 1 تا 10 ماده ی 2 قانون تجارت اعمال تجاری محسوب می گردند. ماده ی 3 قانون تجارت اعمال تجارتی تبعی را معرفی می نماید.
اعمال تجارتی تبعی اعمالی می باشند که به دلیل اعتبار تاجر بودن متعاملین و یا یکی از آن ها تجاری محسوب می گردد. ماده ی 3 قانون تجارت موارد زیر را اعمال تجارتی تبعی می شناسد:


1- تمامی معاملات بین تاجرین و کسبه و صراف ها و بانک ها


این اشکال بر این بند وارد است که کسبه و صرافان و بانک ها همگی تاجر محسوب مب گردند و جدا نمودن کسبه و صرافان و بانک ها از تجار چندادن صحیح به نظر نمی آید. به این معنی که این بند بیان می کند که معاملات بین تجار، تجارتی می است زیرا کسبه (به موجب بند 1 ماده ی 2) و صرافان و بانک ها (به موجب بند 7 ماده ی 2) همگی جزء تجار قرار می گیرند.


به طور مثال یک تاجر فرش 2 کیسه برنج برای مصرف شخصی خود از یک تاجر برنج خریداری می نماید، این یک معامله ی تجارتی است. اما زمانی که یک تاجر برنج برای مصرف شخصی خود از یک کشاورز 2 کیسه برنج می خرد، این یک معامله ی تجارتی نیست. در این بند دو طرف معامله باید حتما تاجر باشند تا عمل تجارتی صورت بگیرد.


2- تمامی معاملاتی که تاجر و یا غیر تاجر برای حوائج تجارتی خود می نماید
در این مورد در صورتی که یک طرفه معامله هم تاجر باشد، کفایت می کند. یک تاجر فرش برای غذا دادن به کارگران خود (حوائج تجارتی) 2 کیسه برنج از کشاورز خریداری می نماید و این معامله تجارتی می باشد.


3- تمامی معاملاتی که اجزاء و یا خدمه و یا شاگرد تاجر برای امور تجارتی ارباب خود می نماید.
در صورتی که طرف معامله شاگرد، تاجر باشد معامله نیز (بر اساس بند 1 ماده ی 3) عملا تجارتی می باشد.
در صورتی که طرف معامله شاگرد، تاجر نباشد، چنانچه برای رفع حوائج شخصی باشد، تجارتی نمی باشد. ولی برای رفع حوائج تجارتی اگر باشد، (بر اساس بند 2 ماده ی 3) تجارتی است.


بنابراین این بند حرف مستقلی نمی زند بلکه اعمال تجارتی شامل این بند در حیطه ی بند های 1 و 2 قرار می گیرد.


4- تمامی معاملات شرکت ها ی تجارتی


بازرگانانی که فعالیت های تجارتی می کنند بر دو نوع می باشند:
شخص حقیقی


شخص حقوقی (شرکت های تجارتی)


شرکتهای تجارتی شخص حقوقی می باشند که تمامی اعمال آنها تجارتی می باشد و اعمال غیر تجارتی در مورد آنها معنی ندارد. بنابراین تمامی اعمال شرکت های تجارتی، تجارتی محسوب می گردد و چه طرف معامله تاجر باشد و چه تاجر نباشد عمل انجام شده تجارتی می باشد. به عبارت دیگر می توان گفت فعالیت های شرکت های تجارتی یا تجارتی ذاتی می باشد و یا برای حوائج تجارتی است که در این صورت نیز تجارتی محسوب می شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۲۰
مرتضی اکبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی