وکیل ملکی، الزام به تنظیم سند، تصرف عدوانی

بهترین وکیل ملکی و تصرف عداونی در گروه وکلای آریا دادیار

وکیل ملکی، الزام به تنظیم سند، تصرف عدوانی

بهترین وکیل ملکی و تصرف عداونی در گروه وکلای آریا دادیار

انتقال مالکیت در نظام حقوقی ایران

پنجشنبه, ۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۴۹ ب.ظ

انتقال مالکیت در هر نظام حقوقی دارای دو وجه ماهوی و شکلی می باشد. در نظام حقوقی کشور ما عقودی همچون بیع، معاوضه، اجاره، صلح و هبه نهادهایی هستند که از طریق آن وجه ماهوی انتقال مالکیت موردنظر قرار می گیرد؛ که در این میان بیع و اجاره رایج ترین ابزار برای انتقال مالکیت هستند. مضاف بر این که شروط و تعهدات فرعی در هر قراردادی، سطحی از وجه ماهوی آن معامله را تشکیل میدهد. و به طور خاص معاملات مربوط به انتقال مالکیت اموال غیرمنقول، با شروط و توافقات گسترده ضمنی همراه می شود.

اما در خصوص وجه شکلی اثبات مالکیت وضعیت دیگری متصور است، بدین معنا که وجه شکلی و اثباتی انتقال مالکیت را می توان در روشهایی از انتقال مالکیت مورد نظر قرار داد که طرفین معامله از طریق آن، وضعیت اثباتی وقوع قرارداد خود را لحاظ کرده و از آن طریق قابلیت های عملی و ملموس قرارداد را به بروز می رسانند.

به عبارت دیگر چگونگی طرح وجه شکلی هر معامله در نهایت ارزش اثباتی و وقوعی تعهدات و شروط آن معامله را مشخص می گرداند.

این که قراردادی به شکل کتبی یا شفاهی برقرار گردد و یا این که قرارداد از طریق اسناد رسمی یا عادی صورت پذیرد و یا این که شروط آن به شکل صریح یا ضمنی قید گردد، همگی از جمله مواردی است که در وجه شکلی معاملات مورد نظر قرار می گیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۸/۱۲
مرتضی اکبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی