وکیل ملکی، الزام به تنظیم سند، تصرف عدوانی

بهترین وکیل ملکی و تصرف عداونی در گروه وکلای آریا دادیار

وکیل ملکی، الزام به تنظیم سند، تصرف عدوانی

بهترین وکیل ملکی و تصرف عداونی در گروه وکلای آریا دادیار

رای وحدت رویه چیست

سه شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰۴:۵۲ ب.ظ

رای وحدت رویه چیست و این اصطلاح حقوقی د رکجا به کار می رود ؟اصولا به ؤایی که توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور صادر می شود و پیروی از آن برای تمام دادگاه لازم و ضروری است ،رای وحدت رویه گفته می شود

پیش از هر چیزی باید بدانید که مشخص کردن قوانین بر عهده قوه مقننه می باشد و قوه قضاییه دخالتی در این مسئله نخواهد داشت و تنها رسیدگی به اجرای این قوانین بر عهده این قوه است.

اما در برخی موارد قوه مقننه برای پیشگیری از آرا، به قوه قضاییه این اجازه را می دهد که به خاطر حفظ کردن وحدت ،رای وحدت رویه را صادر کند و این مسئله بیشتر مواقع به خاطر تفاوت در آرای صادر شده است.

در صورتی که تمایل دارید که بیش از این درباره رای وحدت رویه بدانید بهتر است با بهترین وکیل تهران در گروه وکلای سفیر صلح تماس بگیرید.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که همواره برداشت ها از قوانین متفاوت است و بسیار پیش می آید که قضات در برداشتی که از یک نص قانون دارند ، دچار اختلاف شوند اما باید رویه ای واحد و متحد وجود داشته باشد که بتوان بر اساس آن ، حقوق افراد را مشخص نموده و حقی از کسی تضییع نشود.

چگونگی صدور رای وحدت رویه

رویه قضایی اصولا به این معنی است که برای یک جرم ،مجازاتی تعیین شود و به قدری این رای در طول سالیان تکرار گردد که بتوان گفت هرگاه پرونده ای در این خصوص در برابر یک قاضی قرار بگیرد ، رای صادر شده برای آن مشخص و معین باشد.

هدف از رویه قضایی فیصله‌های محاکم و به طور اخص فیصله‌های محکمه عالی یک کشور در سایه حقوق بین‌المللی خصوصی، خاصتا در زمانی‌که تنازع بین اتباع دو کشور به میان می‌آید و قضیه از طریق محکمه حل و فصل می‌گردد.

در حقیقت در آینده اگر همچو قضایا از طریق قانون به صورت مشخص تنظیم نشده باشد محاکم مجبور می‌شوند تا راه حل معضله را در سایر منابع حقوق جست‌وجو کنند.

آرای وحدت رویه کیفری

پرونده های کیفری محل مناقشه بیشتری نسبت به دعاوی مدنی هستند و به همین خاطر ممکن است که تفاوت و اختلاف میان رای صادر شده از سوی دادگاه ها و قضات بیشتر باشد و به همین علت رای وحدت رویه در پرونده هایی که موضوع آن کیفری است کاربرد بیشتری دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۳/۳۱
مرتضی اکبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی